söndag 13 maj 2018

Mamma/svärmor/mormor Edlas begravning och middag på Domtrappkällaren

11 juni 2018 mamma ska begravas i stillhetens kapell, Uppsala. Eva och jag hade varit och pratat med både präst och begravningsbyrå och kände att vi var i trygga händer. Mamma var inte religiös, hon var uttalat med i svenska kyrkan för "att inte skapa några problem vid begravningen..." Min mamma i ett nötskal... Pragmatisk som få - Åhhh...gumman.
Vi hade valt 2 psalmer: den blomstertid och härlig är jorden
2 låtar med Louis Armstrong (what a wonderful world och summertime) och 2 klassiska stycken (Air av Bach och Adagio av Albinoni).
Det var väldigt vackert och stämningsfullt. Känslor svallade och tårar sprutade av och till under hela akten.
Efteråt placerades blomsterkransarna utanför. Jag tänker mig mamma främst på skolavslutningar i Danmarks kyrka då jag var liten, eller åkandes på slingriga vägar i ett försommarskrudat Uppland. Då borde det vara liljekonvaljer och syrener som är blommorna jag främst förknippar med henne. Så är det nu inte - jag tänker mig henne i ett hav av orangea blommor. Märkligt.
Efteråt är man inte bara litet lättad. Vi hade beställt en middag på Domtrappkällaren och började med en liten fördrink.
Domtrappkällaren är en restaurang som vi förknippar med Edla och då kunde det inte bli lämpligare.
Själva middagen intog vi i ett valv inne i huset.
Vi vuxna valde en avsmakningsmeny
 Halstrad pilgrimsmussla Skummig musselsås,
krispig lufttorkad griskarré och blomkålspuré.
Carpaccio på sotat hjortinnanlår Smultrondressing, bär, rostade valnötter, färsk svamp och skogsmossa.
Foie gras Nötflarn och Sauternes skum
Smörstekt gösfilé Odlade murklor i vitt tryffelsmör. Potatisterrin, puré på blå Kongo, krispig pecorino och hummerconsommé.
Hjortytterfilé Rödvinssås smaksatt med blåbär.
Grillad kungsmusslingsvamp, svart vitlök, confiterad jordärtskocka och stekt sparris
Crème caramel Blodapelsinsorbet, färsk apelsin 
Till allt detta drack vi en fantastisk vinmeny på druvorna albarino, Riesling, chardonnay, Zinfandel och en ungersk Tokayer till desserten.
Domtrappskällarens meny bestod av Hummer Krondillsgurka, brynt smörkräm och brödflarn (se ovan)
  Carpaccio på sotat hjortinnanlår Smultrondressing, bär, rostade valnötter, färsk svamp och skogsmossa. (Se bilden under vår meny) 
Deras varmrätt var
Hängmörad oxfilé Med gratinerat märgben, rotselleripuré, confiterad potatis och rökt rödvinssky. 
Så gott och så trevligt trots den sorgliga orsaken till att vi samlades där.
Vi övernattade på hotell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar