söndag 25 februari 2018

Februaribrasa


När jag var liten hade mina föräldrar en vana att anlägga en brasa på lantstället under februarilovet.
På brasan brukade det eldas sly från tomten och eventuellt gamla möbler.
 Finessen med att det just var under februarilovet var helt enkelt på grund av den minimala brandrisken tack vare all snö.
 Nu har vi en gammal soffa och en fåtölj som ser väldigt trista ut. Dessutom har vi köpt nya. Från början hade jag klurat ut att vi borde hyra en skåpbil (vi har ingen bil öht).
Så slog det mig varför inte återuppliva gamla barndomsminnen?
 Arvid var på MOS (Mall of Scandinavia) och jagade Pokemons med sina kompisar och Anders hade åtaganden på annat håll.
Sigrid och jag  tittade på varandra och nickade.
 Vi testade först med fåtöljen. Båda möblerna är gamla varför det inte finns något plastmaterial i dem utan de brann med klar och fin låga.
 Medan den brann kunde vi sitta och ha det trivsamt i soffan.
 Ganska snart kom jag att tänka på att det vore en god tanke att knipsa alla buskar och träd och passa på att bränna riset samtidigt.
 Jag kan ha dödat ett äppelträd eller två i min jakt på brännbart ris.
Kallt var det - men väldigt mysigt.
Väl inne värmde vi äppledryck med kanel - bara det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar