tisdag 2 januari 2018

Nyårsafton med 18 rätter!!!

 För att fira in 2018 skulle vi detta år laga 18 rätter. Jag 5, Anders 5, Sigrid 4 och Arvid 4. 
 DEt blev en heldag i köket mao! Även om många rätter var väldigt enkla.
Meny
Ostron (Anders)
Hummersoppa (Jag)
Kantarellsmörgåsar (Arvid)
Kraft- och Kryddostskagen snittar (Anders)
Champinjonkrustader (Jag)
Toast skagen på plättar (Anders)
Gubbröra (Anders)
Cevice (Jag)
Torsk (Anders)
Osttallrik (Sigrid)
Äpplegranité (Jag)
Smoothie (Sigrid)
Plättar m sylt (Sigrid)
Fattiga Riddare (Arvid)
Chokladbollar (Sigrid)
Chokladglass med mandelkräm (Arvid)
Fruktsallad (Arvid)
Jordgubbskräm (Jag)
 
Till detta drack Anders och jag champagne måltiden igenom samt medan vi gjorde den. Arvid och Sigrid valde MER samt julmust. 
 Det var väldigt avspänd stämning.
 Passade på att jämföra flute mot coupe - den förra gav mer arom, men den senare känns lyxigare... 
 Timmarna förflöt. 
 Vi gick för att byta om till mer passande kläder för denna mastodontbjudning. 
 Bordet gick i guld och vitt! 
 18 rätter står på bordet!  
 Julpyntningen hänger kvar i tak och fönster. 
Även de äldre i familjen har bytt om. 
 Jag tror seriöst aldrig att jag har lyckats så väl med en hummersoppa som detta år. 
 Men mycket var gott!
 Sigrid äter ostron för första gången i sitt liv. 
 Arvid har testat tidigare.
 Sigrid vill ha fler tillfällen med ostron...
 
Gott Nytt År!!!

2 kommentarer:

  1. Vilken meny och vilken vacker dukning!
    God fotsättning!

    SvaraRadera
  2. Tack Lena!
    God fortsättning på det nya året!

    /Anders och Lena

    SvaraRadera