tisdag 14 november 2017

Kommunistmuseet i Prag och ett konstmuseum

Kommunistmuséet känns som ett måste om man vill få en heltäckande bild av Tjeckiens historia.
Muséet hade bytt plats - dock var det bara frågan om ett par hundra meter längs Na Prikope.
Just längs Na prikope med närområden tillbringade vi mycket tid - här fanns Folkets hus, leksaksaffärerna Sparkys och Hamleys samt Lenas och min italienska favoritkedja Naracamicie, som säljer snygga skjortor och blusar. En hel del shopping blev det!
År 1990 var vi på en tågluff som tog oss tillPrag. Extraintressant att se filmerna från sammetsrevolutionen 1989 - mycket har hänt rent byggnadsmässigt i Prag på de snart 30 år som har passerat.
Jag kan aldrig sluta att fundera kring hurdet kan ha varit att växa upp på andra sidan järnridån under 70- och 80-talen. Vet inte varför jag fascinerasav frågan - vet bara att jag gör det.
Här ser vi inredningen till en tänkt livsmedelsaffär i Prag från 70-talet. Eller ärdet månne 60-tal?
Sternbergpalatset innehöll många fina tavlor. Lärde mig att stilleben var vanligt under 1600-talet och att stilen på engelska heter "still life". Lena och jag har planerar på att läsa konsthistoria. Just nu är det psykologi vi läser på distans. Riktigt kul!
Arvid och Sigrid tittar gärna också - ett tag. Men det är kul att intresse finns!
Vacker är det. Och extra skönt under den här tiden av året då man slipper trängas.
Lika vackert här. Det finns onekligen mycket att se i Prag. Skönt då att vi varit där tidigare så att vi hunnit se saker tidigare.
Den långe drasuten tillför inte själva muséet - måste vara en besökare.
Lite fläktande kan behövas även om almanackan säger november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar