måndag 27 mars 2017

Familjen G. och familjen L. på besök

 
Mina barndomsvänner C. och J. och deras respektive skulle komma på middag en fredagskväll i mars.
Temat för maten var italienskt och ungerskt!
Anders och jag hade funderat en hel del på dukning respektive viner...

Jag hade tänkt vit linneduk och stora vita linneservetter. Så samma morgon vaknade jag nästan kallsvettig: varken duken eller servetterna skulle klara anfallet av huvudrätten!
Hastig och lustigt manglande jag så en mörkgrön linneduk och bröt 8 röda servetter som tulpaner där och då, på morgonkvisten innan det var dags att ta sig från hemmet.
Anders hade haft oroliga drömmar av liknande skäl: här hade vi ungerska och italienska maträtter. Ska vi verkligen servera SPANSKA VINER till det (Han hade redan ställt fram fyra röda viner från Rioja av samma producent men i olika prisklasser)? Bara tanken lät ju helt bisarr. Hur tänkte vi där?

Trots ryggskott skyndade han så förbi systembolaget på hemvägen och köpte tre italienska röda viner från olika distrikt samt en ungrare - skulle vi andra kunna ta ut vilken som kom från ett annat land?
Puh!
Huvudrätten var sisådär om jag ska vara helt ärlig....
...men vinerna...
...och dukningen fick högsta betyg.
Framför allt var det en fruktansvärt rolig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar