lördag 22 oktober 2016

Paris del 1.


Min väninna S. mailade och frågade om jag hade lust att följa med henne till Paris. Hon skulle egentligen fara med sin son men han hade fått förhinder i sista sekund och allt var redan bokat.
Visst ville jag det!
Vi möttes av ett tämligen regntungt men jämförelsevis varmt Paris.
Det var inte kallare än att vi kunde ta sätta oss på en uteservering och beställa vin och en osttallrik. Efter denna resa måste jag säga att bordeaux (oavsett sida) är mitt absoluta favoritvindistrikt. Alla kategorier.
Hotellrummen var väldigt tjusiga med inslag av jugend.
Efter en vända på hotellet bestämde vi oss för att ta oss till Paris berömda kyrkogård Père-Lachaise, ”De dödas stad”.
Giganter som Oscar Wilde (1854 – 1900) ,Edith Piaf (1915–1963), Frederic Chopin (1810–1849), Jim Morrison (1943 – 1971), Molières (1622–1673) och Jean de La Fontaines (1621–1695) ligger där ofta under ganska mäktiga gravmonument.
Det visade sig vara längre bort än vad vi anat. Mörkret tilltog under vår promenad.
Väl framme var det stängt sedan någon timme tillbaka. Detta var ju visserligen tråkigt då vi hade promenerat så ordentligt. Samtidigt var det ganska skönt. Det hade nog kunnat bli en tämligen obehaglig historia att vandra runt där i mörkret.
 Vi traskade tillbaka till hotellet och korkade upp en flaska bordeaux.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar