tisdag 16 augusti 2016

Veckans dukningsdetalj: Matbord och stolar


Matbord och stolar må inte vara någon liten dukningsdetalj - tvärtom. Dock har vi köpt ett nytt (som kan bli 444 cm långt och 125 cm brett vid behov.) varför jag inte kan släppa det med tanken - jag ÄLSKAR vårt nya matbord och stolar!
Men visst spelar bord och stolar roll för inramningen av en måltid!
Det förra andades gustaviansk stil med ljusa lätta färger.
 Stolarna har jag sytt många och märkliga stolsryggar till (som även funkar för den nya gruppen).
Det gick även att ta bord en två-tre skivor så blev det mindre.
Nu kommer det att tjäna oss väl i biblioteket.
Matsalsgruppen i mitt föräldrahem bestod av ett ekbord och stolar.
Detta bord var vårt första i vårt kök - gick i stabilt furu. Det är nu placerat i allrummet som lekbord för barnen.
Vårat nya matbord är i nationalromantisk stil från början av 1900-talet.
 Det har dessutom 14 stolar till sitt förfogande.
 Ljuvligt.
Det hade gjorts i Nordiska Kompaniets verkstad för 112 år sedan!
 Jag var ensam hemma då bord och stolar kom (med flit - hur svårt kan det vara - jag är ganska stark. Anders hade dessutom börjat arbeta)
Bordet var närmast orubbart.
 På samtliga stolar och bord kan man hitta 4 romber litet varstans.
 På stolsryggarna finns intarsia inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar