lördag 20 augusti 2016

Tapetsering av matsalsstolar

Dagen efter vår nya matsalsgrupp (med 14 stolar) hade anlänt fick jag en hel del att göra.
Det var egentligen bara en stol vars sits behövde omedelbar omvårdnad. Men jag tänkte att det var lika bra att ta hand om så många jag hade tygtillgång till.
Som av en händelse hade jag tre meter möbeltyg av märket Hlegeleicht hemma.
 Dessvärre räcker det bara till 12 stolar - jag skulle klä om 14. Hmmm.
Två av stolarna var karmstolar - de får ha kvar sin ursprungliga klädsel tills jag får tag i liknande tyg för dem (helst likadant).  
 Sedan var det bara att sätta igång.  
 Tyget på undersidan var faktiskt i större behov av omsorg.
Som tur var hade jag även här tre meter lämpligt tyg i vinrött hemmavid.
Stolsdynorna var fastskruvade men det var enkelt att skruva av.
 Då jag väl kom igång tog en stol cirka en timme att tapetsera om.
vad som tog tid var att ta bort alla gamla nubbar. 
Dels var undertyget nogsamt fastspikat och när jag väl hade fått bort dessa återstod all nubb som höll fast skinntyget.
Alla stolsitsar innehöll ett lager metall. Det kanske är vanligt, men det var nytt för mig - väldigt gedigna och stadiga stolar är det och man har nog inte sparat på något för att få dem så.
 Tapetseringen av det nya tyget var desto enklare. Vi hade redan tidigare köpt en häftapparat modell större för tapetsering av möbler. Denna kom väl till användning.
Tygbitarna klippte jag till så att tyget på ovansidan utan problem skulle räcka till baksidan utan att börja repas.
 Jag började med övertyget. Och då med den främre delen som var något rundad.
 Sedan var det dags för den bakre sidan och sedan sidorna. Områdena vid hörnen lämnade jag till sist för att få snygga hörn.
Jag vek undertyget så att de täckte hela undersidan och häftade så mycket jag trodde var nödvändigt.
Samtidigt, i en annan del av hemmet, höll vi på att packa inför vår semesterresa. Jag fick lämna två av stolarna i sitt ursprungliga skick för att hinna packa och följa med övriga familjen. Samtidigt var det ganska skönt. Jag hade inte nådig träningsvärk i händerna av allt knåpande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar