tisdag 26 juli 2016

Tapetsering av gamla stolar

Gamla stolar kan behöva få sig en behövlig uppfräschning.
Varför inte kläs om?
Det går ganska snabbt att göra, men samtidigt behöver man komma över den mentala tröskeln för att komma igång.
Så en solig dag i juli var det dags. 
Jag hade köpt gammaldags tyg till 4 stolar - eller 3 + en rygg.
Till min hjälp hade jag en häftapparat för möbler.
Först slet jag bort det gamla tyget - som var så genomsmutsigt på ovansidan att det var alldeles stelt. 
Sedan klippte jag lagom stora tygstycken och häftade fast på stolens undersida - baksida. Beträffande ryggstödet så skulle det skruvas fast på en bräda som satt fast på stolen.
 "Pianostolarna" (har alltid hört till föräldrarnas piano då jag var barn - de har samma placering i vårt hem) fick sig också en behövlig uppfräschning.
 När jag väl var färdig tänkte jag - varför i hela friden hade jag inte redan gjort detta.
Vilken skillnad på stolarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar