lördag 7 maj 2016

Valborgsmässoafton eller Sista April - Uppsalavarianten hemmavid.

 Morgonen började som den bör med champagnefrukost och gröt... 
Som jag vill minnas det skedde detta oftast hemma hos någon runt 9-snåret. Med en gröt som oftast var bränd och väldigt litet av då det snarare var umgänget än oanade höjder på matlagningsnivån som var syftet (under studietiden blev jag (och sannolikt många andra) ofta varse om hur många människor som kunde fylla en liten lägenhet) - idag kan man ju köpa färdiga tuber av risgrynsgröt, vilket ju underlättar eventuell morgonstress en dylik morgon.
 Champagne - vi valde en halvflaska Pol Roger - så god. Både jag och Anders föredrar champagne med litet rostat bröd - karaktär - suga enbart på kalksten (som Moët & Chandon) är inte riktigt vår melodi. Även Arvid och Sigrid fick bubbel, men då i form av Cider från matbutiken. 
Forsränningen glömde jag ju helt bort inser jag nu - ska bättra mig till nästa år. Jag var själv aldrig med i själva Fyrisån, utan såg mer forsränningen som en social fullträff längs med åkanten. 
Sill och laxlunch fick det bli till lunch (självfallet).
Vi gjorde det litet enkelt för oss med färdigköpta sillar och färdiggravad lax.
Men potatisen och äggen kokade vi alldeles själva.
Snaps är något vi inte är så förtjusta i. Jag gillar inte heller öl varför det fick bli Cider från matbutiken för hela familjen.
Även mösspåtagningen efter rektorns tal vid Carolina Rediviva  hade vi en egen variant på. Vi fick skjuta på vårat e1,5 h då Arvid var bjuden på fest fram till dess - men sedan var vi fulltaliga.
Istället för studentmössor hade jag införskaffat 4 gycklarmössor. Dessa kom nu till användning.
 Vi har visserligen inte Carolinabacken på tomten men väl en slänt som fick hoppa in som ersättare.
Sigrid agerade först rektor och mumlade något obegripligt (jag har själv aldrig hört själva talet men har, precis som alla andra 1000-tals deltagare, ungefär kunnat ana när rektorn anser sig vara färdig med sitt anförande). 
När Sigrids hade kommit till någon form av avslut sjöng vi om studentens lyckliga dar och joggade ner på tomten. 
 Jodå - vi hade Valborgsmässogasque också.
 Vi hade bjudit in våra vänner familjen J. på smörgåstårta (Anders specialare som vi i familjen är väldigt förtjusta i) och champagne. Till efterrätt serverades den banoffeepajen som publicerats här tidigare. Det märks att barnen har blivit äldre. Helt plötsligt kan det vara roligt att även delta i de vuxnas samtal, åtminstone för de två äldsta. Även om det fortfarande drar mer att spela TV-spel eller hoppa studsmatta med varandra.
 Det bidde dock ingen skönsång vid Gunillaklockan för oss - vi bytte gamla traditioner mot, för oss, något modernare. Vi gick till majbrasan. 
 Brasan var redan tänd när vi kom dit.
 Men vi var ganska glada ändå. 
 Hyfsat varmt var det också, elden gjorde ju sitt till. En mycket trevlig och lyckad dag!

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig tillställning med god mat och god dryck , som vanligt!
    Ha en härlig weekend!

    SvaraRadera