fredag 13 maj 2016

Servettbrytning: Fjädern i flaskan.

 En riktigt mäktig servettbrytning. Här behövs de större servetterna - jag använde mig av några i storleken 75*75 cm.
 Särskilt lämpliga för utomhusmiljö var de måhända inte heller - vi sprang mest och jagade efter dem innan vi satte oss till bords - vinden fick enkelt tag i den övre delen.
Själva servettbrytningen hittade jag i en bok som visar gamla servettbrytningar - tyvärr inga beskrivningar om hur man ska bryta dem.
Nåväl denna var inte alltför svår.
 Fjädern i flaskan
Vik servetten på mitten.
Vik servetten på mitten igen.
Veckla ut och vik ena yttersta fjärdedelen som ett dragspel och tryck samman den nedre delen av dragspelet hårt (gummibanden på bilden ska inte vara med de använde jag enbart för att kunna fota samtidigt som jag höll på).
Vik över servettens andra sida så att den ligger precis över den nedersta delen av "dragspelsdelen"
Vänd på servetten. 
Räta ut vad som nu utgör underdelen av servetten.
Rulla samman den vänstra  delen av denna del mot servettens mitt - vidare nedtill än upptill.
Lägg den högra sidans övre kant snett över hela vänstra delen, och vik in snibben under servetten så att den inte vecklas ut.
 Vik in de undre delarna av servetten så att en jämn botten uppstår.   
 
 Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar