fredag 20 maj 2016

Egyptisk dräkt från Faraos tid!

Att Sigrid ska ha ett Egyptiskt tema spikades redan förra sommaren. Hon ville att jag redan då skulle sy henne en egyptisk dräkt - min historia A kurs kom emellan jag hann helt enkelt inte. Men så i januari var kursen över. Nu borde jag väl....
Själva klädesdräkten var urenkel - jag sydde samman två rektanglar med öppning för armarna på sidorna och dragskor på varsin halva av halsen så att det går att stoppa i huvudet och sedan dra åt dragskona.
Skärpet gjorde jag av ett långt guldfärgad tygtarm som jag sydde i en låsanorning i form av tryckknappar så att det skulle kunna räcka runt Sigrids mage.
Kronan gjorde jag på liknande sätt.
Kragen  - där tog jag samma avstånd som mellan Sigrids axlar och gjorde en cirkel efter denna bredd (=diametern på cirkeln). Jag klippte ut för halsen på framsidan och en öppning på ena sidan så att den går att komma ur. På sidan fästs den med tryckknappar.
Kvar var en slöja som hålls upp med armarna. Jag satte en tryckknapp i mitten längst bak högst upp så att den kan fästas samman med kragen.
Sedan måttade jag ut lämpliga avstånd på Sigrid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar