fredag 22 januari 2016

Veckans servettbrytning: Brudkorgen, Tornet eller Borgen

Sista inlämningsuppgiften (av 16) i Historia A är inlämnad.
Det faktum att jag faktiskt klarat av kursen på helfart utan att gå ner i arbetstid
firade jag av med att göra en för mig ny, litet historisk servettbrytning: Brudkorgen, Tornet eller Borgen.
Det är i egenskap av Brudkorgen som servettbrytningen fyller en historisk funktion då den brukade brytas och stå framför brudparet med blommor i sig vid bröllop i bondesamhällets Sverige.

Brudkorgen, Tornet eller Borgen.

Veckla ut servetten.
Vik servetten med kanterna mot dig så att den övre kanten ligger cirka 2 centimeter över den undre.
Vik upp de undre kanterna över servetten så att den understa ligger cirka 2 centimeter nedanför den övre delens sida.
Vik servetten i fyra till sex veck i form av "dragspelsveck".   
Vik ner de tre kanterna i snibbar mellan varje veck.
 Ställ upp servetten och för samma de lösa sidorna.
 Sigrid frågade om inte hon kunde få hjälpa till med dukningen.? 
 Servetterna skulle bli perfekta som borgar på planeten Hoth. 
Utan Anders och Anders uppmuntran hade det aldrig gått - många helger under hösten 2015 medan jag läste, skrev och stod i ansvarade han helt för barnens väl och ve - det faktum att jag varannan vecka dessutom besöker min mamma på äldreboendet (1 h bilvägen 3 h med tåg enkel resa) utgör en extra bricka som även den pusslats in i allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar