lördag 23 januari 2016

Fredag i Roslagen

Förra fredagen tog jag tjänstledigt för att åka till min pappa och hjälpa honom med litet vardagsbestyr som han hade problem med och som inte kunde hanteras på en helgdag.
Redan innan jag bokade dag anade jag efter en titt på SMHI's hemsida att det kunde bli kommunikationsproblem, - 20 grader Celsius brukar utgöra en 100 procentig anledning till att Stockholms pendeltågstrafik bryter samman fullständigt.
Samtidigt måste jag fara till min pappa ganska så omgående och nämnda dag skulle det fungera bra såväl arbetsmässigt som privat med barnen, deras skola och deras tennis.
Det fick bli den dagen oavsett väderlek.
 Anders skyndade sig iväg till arbetet drygt 1 timme före jag och barnen gick till deras skola. Döm min förvåning då Anders och jag ändå hamnade på samma tåg... Bådade inte gott - störningarna på pendeltågen var gigantiska denna morgon.
Då jag väl kunde byta kommunikationsmedel susade det dock på bra, men då var skadan redan skedd. Att just pendeltågen är så väldigt känsliga för väderomslag upphör aldrig att förvåna.
Som tur var hade pappa och jag bokat banktid först på eftermiddagen.
Men alla planer om vad vi skulle hinna med på förmiddagen gick om intet.
Samtidigt vad vackert landskap vi susade förbi med lokalbussen ute i Roslagen. Allting glittrade i vitt. Snön lyste vit...

2 kommentarer:

  1. Det verkar som om inte ens Sverige är helt berett för kyla och snö!
    Här i Wales är man det definitivt inte, då menar jag - 2 grader och 2 cm snö!!! Men idag är det nästan 10 grader varmt här.

    SvaraRadera
  2. Hallå Lena!
    Nej, den där riktiga kylan är man inte ens i Sverige alltid beredd på. Trots att den infinner sig varje år....
    /Lena och Anders

    SvaraRadera