söndag 15 november 2015

Höstdukning i rosa och rött ???

 
 Här råder febril verksamhet medan Arvid och Sigrid tömmer sina Legolådor på rött, rosa och vitt. 
 Faktiskt blev det litet segt varför färgerna flöt ut litet.
 Anders agerade fotograf! 
 Vad som inte framgår av bilderna är hur mysigt det var. Sedan två veckor tillbaka avslutar vi lördagsmiddagarna med att vi alla skriver något - denna gång skulle vi skriva varsin saga som skulle innehålla någon form av visdomsord.
Jag skrev om Gustaf II Adolf, att han hade dålig syn och red rakt in i fiendelägren där i dimman i Lützern. Min poäng var att hade han inte varit så fåfäng utan använt glasögon...
Anders undrade om jag har sett många tavlor från 1600-talet med glasögonprydda individer. Han hävdade att bristen på glasögon kanske vägde tyngre än fåfänga....
Jag flinar inombords - för sisådär 12 år sedan hade Anders aldrig talat med sådant eftertryck vare sig om när Gustaf II Adolf levde eller hur vanligt förekommande glasögon var vid samma tidpunkt.
Denna termin läser jag Historia A, på helfart (allt på distans via webben). Det är jätteroligt men tar en del tid i anspråk, varför jag ofta sitter i biblioteket och smyger då jag inte jobbar. Nope jag har inte gått ner i arbetstid utan jobbar heltid - Historia är en av mina favorithobbies, men det är just en hobby och då känns det fel om jag skulle börja jobba mindre, för att hinna med en hobby...
Men efter denna termin ska jag ta en liten paus - tänk om ändå kursen gick på halvfart - det vore perfekt.
Men även detta är bra - all kommunikation sker via webben - föreläsningar i form av förinspelade eller i form av webbinarer i realtid.
Varje vecka ska en inlämningsuppgift in.
Jag läste en hel del av litteraturen i somras, lånade böckerna på bibliotek och tyckte att jag var allmänt begåvad. Nå självfallet ska inlämningsuppgifterna ha korrekta hänvisningar och då hjälper det ju inte om jag tror att jag läste det och det i den och den boken, sidhänvisningarna måste också in.
Men det känns ok - hur skulle de annars kunna se vad vi kan?
Vansinnigt roligt är det med suveräna lärare och trevliga kursare (av vad jag kan döma utifrån nätet) - Rekommenderas varmt!

1 kommentar:

  1. Vad trevligt ni verkar ha! Och lärorikt.
    I dagens läge är det så viktigt att se bakåt och kanske föröka lära av historian. Även om det inte ser ut som vi har gjort det!
    Hemskt i Paris!

    SvaraRadera