lördag 27 juni 2015

Piñata till Harry Potterkalas: Gyllene kvicken!

Kvicken är den lilla vingprydda guldboll som sökaren i spelet quidditch, ska fånga. Harry Potter är sökare i sitt quidditchlag.
Hade jag klurat ut att just kvicken skulle vara piñata på kalaset tidigare, skulle jag kanske ha blåst upp en ballong och täckt den med tidningspapper indränkta av tapetklister, låtit det torka och...ja ni förstår.
 
Nå tidsbrist är innovationens moder. Istället har jag kommit på en liten konstlad orsak till att kvicken nu är både alldeles för stor och fyrkantig dessutom. Draco Malfoy är sökare i Slytherinlaget. Inte för att han är särdeles bra, utan för att hans far har köpt kvastar till hela quidditchlaget.
Nå för att Draco ska kunna fånga kvicken har han klurat ut att han kan förtrolla den så att den blir större...
Någonting gick dock snett, visst blev kvicken större, men dessutom fyrkantig...
Hur han hade tänkt komma undan med detta uppenbara fusk utan att någon skulle reagera, förtäljer inte historien...
Nu har jag hunnit göra några piñator med hjälp av kartonglådor.
Jag har därför, utifrån evidensbaserad kunskap, förädlat det litet.
Klipp bort de yttersta kanterna på den sidan av kartongen som är öppen - det är denna som ska vara nedåt, som barnen ska kunna dra i tamparna så att godiset väller ut. För att det inte ska vara alltför svårt är denna lilla klippning ovärderlig har jag kommit på.
Fäst snören i varje lös kartongdel.
Ett snöre fästs också på fyra ställen på vad som kommer att bli piñatans ovansida, för att kunna hålla i/ fästa piñatan i något då barnen ska öppna den.
Ett guldpapper klippte jag längs diagonalen och vek vardera sidan som ett dragspel. Dessa utgör kvickens vingar.
Ett litet hål i vardera sidan av kartongen där de fästs med klister.
Godispåsarna var redan gjorda.
Paketera allt i kvicken som kläs med guldfärgat silkespapper.
Piñatan Gyllene Kvicken är färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar