söndag 15 februari 2015

Dukning till Valentin på alla hjärtans dag!

 Vän av ordning skulle måhända tycka att denna borddukning helt enkelt var litet osmaklig - för mycket rosa, rött och guldfärgat på en och samma gång.
Fast just Alla hjärtans dag och Halloween tycker jag SKA vara litet för mycket av allt.
Dessutom är det kul med variation.
 
Själv var jag riktigt nöjd då jag var klar...
Över en bordsfilt ligger en duk i chockrosa - åt cerise hållet. En guldfärgad löpare med tofsar längs bordets mittlinje. Den mässingsfärgade bordsuppsatsen i mitten av bordet - där en jugenddam håller upp ett rosa fat fick jag för inte en vecka sedan i present. Den kom väl till användning nu. Den var fylld av röda plastdiamanter.
Vissa av blommorna i den inslagna blombuketten som stod på bron då jag kom hem i måndags (från Anders min alldeles egna guldklimp i mänsklig skepnad) hade passerat bäst före datumet. Men många blommor var fortfarande intakta. Jag delade upp dessa i två vaser.
 
  Ett hjärta på höjden prydde alla tallrikar. 
Under fanns  lager av kuverttallrik i mässing, vit mattallrik och en förrättstallrik i rött glas. Selterglaset gick också i rött.
 De stora kandelabrarna hade stearinljus i olika nyanser av rosa och rött.
 Någon annan mässingsljusstake tittade också fram på bordet med ett rött ljus på toppen.
 Ja, mycket rött och rosa blev det.
  Jag har funderat på att jag ofta väljer mer rosa än röda nyanser till Valentindagen.
Kanske av den enkla anledningen att vi ofta kör med en ganska rejäl dos av rött under hela julmånaden - då känns det litet nytt att nyttja rosa i mitten av februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar