måndag 9 februari 2015

Dukning i ljuslila, vitt och grönt!

 Även om det fortfarande är vinter börjar vi längta till vår och de mer sirliga och spröda färgerna som betecknar den årstiden. Till min dukningshjälp hade jag Sigrid som har utvecklat ett stort intresse för detta med dukning. Jättekul (även om vi emellanåt kommer fram till olika slutsatser. Tidigare brukade då Anders få komma in som medlare. Numera kan vi komma överens själva då båda kan få ge avkall på sina idéer....)
Jag tog fram vår glada ljusa bröllopsservis  från Villeroy & Boch, French Garden
 I den ljusgröna bordsuppsatsens vasdel satte jag en liten orkidée.
Dess nedre del fick besök av ett gäng plastdiamanter...
Ljusgröna druvor i en hög glasskål från jugendtiden fick delta i den allmänna ljusstakeparaden.
 Även ljusstakarna är från jugendtiden - vår favoritperiod sedan en längre tid tillbaka nu. 
 Det finns tre dukar på bordet, den underliggande osynliga bordsfilten följt av en ljuslila duk.
Högst upp ligger en vit duk med hål i sig som tillåter insyn av den lila duken.
Den översta, vita duken köpte vi i Ungern för några år sedan.
 Kvällen kommer att bestå av inte mindre än sex rätter, varför tallrikarna omges av ganska många bestick.  
 Från början hade jag ställt kexen i en hög skål på bordet...  
 Strax innan gästerna hann anlända slog det mig, men vänta nu vi har ju ännu en bordsuppsats med grönt glas - den skulle ju passa ypperligt på vårt lila/grön/vita bord! 
 Sagt och gjort - citronerna placerades över elefanten. 
 Dukningen är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar