tisdag 6 januari 2015

Veckans dukningsdetalj: Uppsatsskålar

 
  En bordsuppsats är en prydnadspjäs avsedd att smycka ett matbord.
. I samband med fest och högtider i välbeställda familjer började specialbeställda bordsuppsatser användas under 1800-talet som var fyllda av konfekt som åts upp till desserten.  
 Vanligen består en bordsuppsats av en stomme av metall, ofta äkta silver eller nysilver (eller nickel som den med strutvas till höger på bilden) det vill säga silverfärgad metall, samt en glasdel som man kan ställa saker på eller dekorera med.
Tillverkningen av bland annat skålar med metallfötter fick stort genomslag i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Det kan till stor del förklaras av att det på 1840-talet grundades en nysilverfabrik i Sverige. Detta var den första i landet. Därmed kom ett billigare alternativ till det statusfyllda äkta silvret.

Idag kan man finna en uppsjö av uppsatsskålar och bordsuppsatser som gjordes strax före och vid förra förra sekelskiftet...
 Titta på ljusstakarna och uppsattskålens fötter - samma mönster.
 Jag hade sedan tidigare ljusstakarna. Då jag fick syn på bordsuppsatsen kunde jag inte hejda mig. Det blev Anders julklapp till mig...(Jag gav Anders vinflaskor, utvalda på motsvarande sätt...)
 Att både uppsatsskål och ljusstakar är gjorda i nickel gör inte det hela sämre - de kräver inget underhåll i form av putsning eller dylikt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar