fredag 16 januari 2015

Servettbrytning: Näckrosen

 
 Lagom till nyår hade jag tänkt mig ha klurat ut hur den kungliga "Kronan" ska brytas (den bryts enbart till de svenska kungligheterna vid större middagar. Samtliga övriga gäster får en annan brytning.). Icke. Hur töntigt det än kan låta har jag vaknat upp med den i tankarna - "Nu vet jag hur jag ska gå tillväga..." Icke!
Dagen före nyårsafton kastade jag in handduken. För denna gång. Det fick bli näckrosor som prydde nyårsdukningen istället.
 
För den som vill ha tydligare bilder har jag gjort denna tidigare, se här.

Näckrosen

Vik in alla hörnen mot mitten. Gör om denna procedur 3 gånger (inkluderat den du just har gjort).
Vänd på servetten.
Vik in alla hörn mot servettens mitt.
Böj till hörnen så att de är stadiga. Om du har vikt många varv, böj gärna upp hörnen något.
Dra försiktigt fram flikarna, först de yttersta hörnflikarna och sedan de övriga lager flikar som återfinns på servettens undersida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar