lördag 1 november 2014

Halloweenpyssel: vimplar till taken och trollkarlshattar till stolsryggarna!

Att sy saker till stolsryggarna började med barnkalasen - jag ville sy något roligt till stolsryggarna till deras barnkalas för några år sedan. Detta gav blodad tand. Förra julen passade jag på att sy både tomteluvor och narrmössor till stolsryggarna i köket.
I sammanhanget känns ju trollkarlsluvor ganska enkelt. Jag klippte ut 20 stycken likadana tygbitar (Till 10 stolsryggar....) - 48 centimeter breda i basen. De första 25 centimetrarna fick vara raka (för att klä in stolsryggen med). Därefter gick de in mot mitten i form av en triangel. 
 När jag ändå var igång passade jag på att sy 6 i orange också i bara farten. 
Min älskade symaskin, som har hängt med i 31 år nu tronar på bordet. Mina föräldrar köpte en ganska tung historia till mig (och en likadan till syrran) då jag var tonåring. Mamma hade klurat ut att ju mer metalldelar och ju mindre saker i plast desto längre livslängd. Jag tror att hon hade en bra tanke där - mellan varven oljar jag in maskinens innandöme men det är också allt. Den är helt suverän!!!! Och så mycket roligt jag kan göra tack vare den...
Cirka 100 svarta trianglar med bas 16 cm och höjd 19 cm. Dubbelt så många i orange.
 Vimplar i hela hall och salong var målet...I köket hade jag fuskat detta år och köpt färdiga girlanger.
 Arvid och Sigrid har dränkt in hela hallen med spindelväv där plastråttor, -fladdermöss och annat småkryp hänger. Riktigt maffigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar