måndag 6 oktober 2014

Oxfilé med svamplasagne som tillbehör och chokladmousse till efterrätt!

 Fredagskväll. Jag kommer hem sent. Arvid, Sigrid och Anders är på 2,5 h tennisspel.
Jag får skynda mig litet för att hinna. Efterrätten gjordes kvällen innan, duken lades i mangeln i morse. Servetterna bröt jag igår kväll. Ljusen gjorde jag också redo under gårdagskvällen.
Bara att ställa iordning och göra huvudrätten. 
 Oxfilén vändstekte jag i en gryta, varefter jag lade den i ugn, 150 grader Celsius tills termometerna talade om att innertemperaturen var 59 grader C. Därefter fick den vila utanför ugnen innan jag skar upp den.

 Svamplasagne

1 pkt färska lasagneplattor
5 st charlottenlökar, finhackade
400 g champinjoner, ansade och skivade
400 g kantareller, ansade och skivade
2 röda paprikor, finhackade
4 msk smör
4 dl grädde
4 dl mjölk
3 kycklingbuljongtärningar
salt och peppar
3 dl västerbottenost
Stek svampen, paprikan och löken i smöret tills all vätska har släppt ifrån svampen. Rör ner allt utom västerbottenosten. Låt puttra några minuter och smaksätt sedan med salt och peppar. Täck en oljad ugnsfast form med lasagneplattor. Häll över en del av svampstuvningen och stryk ut jämnt. Fortsätt varva tills ingredienserna är slut. Avsluta med att täcka med ett lager finriven västerbottenost Grädda i cirka 150 grader C. i cirka 1 timme.
 Mycket populärt!

 Chokladmousse

200 g mörk choklad
2 dl vispgrädde
2 ägg
Bryt chokladen i bitar. Värm i micron. Rör om.
Vispa grädden. Dela ägget. Rör ner äggulan i grädden. Vänd försiktigt ned chokladen.
Vispa äggvitan till hårt skum.
Vänd ner äggvitan i resten och blanda väl. Häll moussen i små glas eller portionsformar och ställ in i kylskåpet. Arvid, Sigrid och jag gjorde efterrätten kvällen innan.

 Jag gick ut och plockade björn- och vinbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar