söndag 28 september 2014

Hagaparkens Kinesiska paviljong och Turkiska kiosk - och så Gustafs Gamla Haga

 Under drygt 11 år bodde jag i Vasastaden i Stockholm, på ett bekvämt promenadavstånd från Hagaparken. En riktig oas nära staden.
 Fortfarande kan jag ta mig hit för att bara njuta av omgivningarna.
 Det är svårt att tänka sig att Hagaparken på intet sätt är någon "naturlig" park där träd har fått växa upp efter eget behag. Nej dit fraktades kubikton med jord och trädplantor som planerades enligt nogsamt planerade scheman då det bgav sig under 1700-talets senare del.
Parken innehåller ett och annat hus från Gustav IIIs tid som döljer sig från det vanligaste turiststråket Ekotemplet, Gustaf IIIs paviljong, Koppartälten och Haga slott.
 
 Exempelvis den Kinesiska Paviljongen. 
Kinesiska paviljongen uppfördes år1787 av Louis Jean Desprez på uppdrag av Gustaf III. Paviljongen är formad som en oktogon.  Längst ut på varje takhörn (som pekar uppåt) finns ett drakhuvud. Då det bagav sig  var dessa försedda med små klockor som klingade i vinden. I paviljongens mitt stod ett stort åttkantigt bord.  
Helt underbar!
 
 Och inte många traskar hit..
Nästa plats som jag rekommenderar varmt är: Turkiska kiosken!
Turkiska kiosken kallas även för Turkiska paviljongen. Den byggdes 1786 av Fredrik Magnus Piper, tidens stora svenska trädgårdsarkitekt som förövrigt planterade samtliga träd i Hagaparken med stor precision och eftertanke.  Kiosken har många exotiska drag, exempelvis synns en halvåne - en skära på taket och den gula fasaden är försedd med rödmålade draperier.
 
Huset består av en sexkantig salong och tre små rektangulära förrum med kakelugnar i varje. Interiören är dekorerad i pompejansk stil.
Man hade  tänkt sig fler spannande hus i Hagaparken. En grotta och ett slott a la Versaillies har byggts halvklara. I samband med skottet på maskeradbalen 1792 stannade alla byggnationer upp...  
 Någon som vill ta bilder...
 Turkiska kiosken inifrån. Här kan jag stå och drömma mig bort. Till exempel kan jag fantisera om vår tioåriga förlovningsmiddag...
Anders och jag firar vår 10-åriga förlovningsdag i november anno domini.
Hur magnifikt vore det inte om vi firade den här med 3-4-5 rätter på ett dukat bord med tända ljus och...och...och....?
 
Så inser jag att bortsett från att det säkert är omöjligt att få hyra lokalen privat - vem ska ta hit mat, dryck, bestick, porslin, glas, kandelabrar, damastdukar och servetter. För att inte tala om själva bordet och stolarna....Och vem skulle bära bort allt efteråt???
Fast visst vore det en underbar tanke...med litet Mozart som spelas av en osynlig orkester från någonstans... 
Nå drömma kan man ju...
Sist en glimt av Gamla Haga - där Gustaf III bodde innan hans lilla paviljong blev klar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar