fredag 27 juni 2014

Servettbrytning: Mountains från påsfamiljen.

Vi har fått en förfrågan om vi grejar den svenska servettbrytningen som uppfördes under Oscar IIs period och som sedan bryts för kungafamiljen på officiella middagar.
Det går inte helt som vi önskar, ännu - hur vi än fipplar får vi (jag) inte riktigt till det. Så tänkte jag gå till Joan Sallas, servettbrytarvirtuos av sällan skådat slag,  och utveckla servettbrytningarna någon nivå. Jag kan inte lova något, men jag har förhoppningar om att innan sommaren är tillända ha knäckt koden. Jag hoppas att ni följer med mig på min servettbrytarstråt. Den första förövningen var att knäcka "the Mountains" - hur jag än höll på fick jag bara till två toppar på vardera sidan - så ett tu tre - där satt den. Det är svårt att riktigt beskriva, varför jag hoppas att ni kan följa med på bilderna.

 the Mountains

Vik servetten på mitten
Vik upp alla nedre sidor så att servetten är vikt med fyra lager.
Vik in de yttersta hörnen mot servettens mitt.
Gör likadant på båda sidorna av servetten.
 (Strunta i de två nedre servetterna på bilden ovan) 
Lägg samman servetten som längst till vänster på den övre servetten.
Vik ner spetsarna på servettens insida.
 Öppna upp varje sida av servetten.
Nu kommer det som är så svårt att skriva, men  samla samman alla toppar och dra dem uppåt, utåt. 
 Jag försöker ta en ögonblickbild nedan.  
 Färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar