tisdag 6 maj 2014

Italiensk fyrarätters middag!

 Fredagskväll. Det är jag som lämnar på dagis och skola på fredagar vilket resulterar i att jag kommer hem senare än vanligt (oftast är det Anders som lämnar och jag som hämtar, men just på fredagar är det tvärtom). Då jag väl är hemma är de övriga på tennis.
Fredagsmaten får gärna gå litet fort, men ändå kännas lyxig. Gnocchin hade jag ambitioner att göra själv, men vek ner mig på hemvägen och köpte färdiggjorda att koka enligt instruktionerna för att sedan vända ned i min pesto.
Dukarna ligger i mangeln under dagen så att de är raka och fina då jag ska duka.
Servetterna bryter jag oftast på torsdagskvällarna. Och byter ut ljusen om färgen så kräver. Denna gång fungerade ljusen bra med övrigt.

Meny

Caprese
Gnocchi med hemmagjord pesto
Ostbricka
Tiramisu 

Caprese 

Varva skivade tomater med mozzarellaost.
Toppa med peston nedan, innan parmesanosten är inkorporerad i peston.

 Gnocchi med pesto

3 paket färdiga gnocchi (vi är en storätande familj)
Pesto
3 krukor basilika
3 dl olivolja
2 påsar pinjenötter
4 klyftor vitlökar
150 g riven parmesanost
Mixa samman alla ingredienserna.
Osttallrik:  Allt mellan cheddar till grönmögelost.

 Tiramisu

1 dl socker
3 ägg
250 gram mascarponeost
16 st savoiardikex
1,5 dl starkt kallt kaffe
1,5 msk kakao som dekoration på toppen
Vispa socker och äggulor i en skål tills det bildats en tjock, blekgul smet. Blanda i mascarponen till en jämn smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem försiktigt med de övriga ingredienserna i smeten.

Doppa hälften av kexen, ett åt gången, i kaffet. Låt överflödig vätska rinna av och lägg kexen i en form. Bred på hälften av ost- och äggsmeten. Doppa resterande kex och lägg på ett varv till följt av smet. Släta till ytan och pudra över rejält med kakao, jag brukar pudra med en tesil. Ställ i kylskåp i minst 3 timmar, eller tills kakan fått en fast konsistens.
Imorgon ska Anders fortsätta med det italienska temat. Det ska bli spännande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar