söndag 6 april 2014

Hjärtmusslor på en bädd av pasta

Den här rätten är väldigt lätt att göra och känns ända ganska exklusiv.
  På fredagskvällar har vi numera ett ganska pressat schema med tennis och jag som kommer hem sent. Fortfarande vill vi ha det mysigt på fredagarna så då får jag välja att göra enklare rätter. Duken ligger och väntar i mangeln efter att jag rullade in den på morgonen. Servetterna är brutna och ljusen står redo.
 Ja, just denna fredag var Sigrid förkyld, då fick jag ju hjälp.
Hjärtmusslor på en bädd av pasta
 
1 kg hjärtmusslor
4 charlottenlökar, finhackade
4 vitlöksklyftor, finhackade
4 msk smör
33 cl torrt vitt vin
500 g färsk pasta, fettucine
1 dl mjölk
2 msk torkad finhackad persilja
2 krm salt
2 krm vitpeppar
1 krm socker
Låt musslorna ligga någon timme i kallt vatten, så släpper de ifrån sig grus som finns inne i musslan. Släng de som flyter. Skölj dem sedan noga under rinnande vatten. Släng de som är trasiga och de som inte stänger sig.
Stek lökhacket i smör i en stor kastrull och häll i vinet då löken fått en fin färg. Häll i musslorna efter uppkok och låt koka i cirka 5 minuter. Koka pastan enligt anvisningar. Häll i mjölken och låt koka upp. Tillsätt persilja och salt, socker och vitpeppar till musslorna. Tillsätt pastan och rör om ordentligt.

2 kommentarer:

  1. Jättegott, vi brukar laga något väldigt likanande på de vackra vongolerna. Första gången vi skulle köpa dem tyckte jag att de var onödigt dyra jämfört med blåmusslor. Är glad att jag lät mig övertalas, inte för att det är något fel med blåmusslor, men vongoler ÄR något annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. VONGOLE! Det var så de hette, ja hjärtmusslor fungerar ju också - men det var vongole jag hade i bakhuvudet, men det ville sig aldrig. Håller helt med - så vaaaansinnigt gott. Och lyxigt.

      //Lena

      Radera