lördag 29 mars 2014

Faustino I Gran Reserva 2000

Faustino I Gran Reserva 2000, Rioja, Spanien, nr 2678, 159 kr
Riojaviner är ju väldigt goda! Ibland glömmer man detta faktum i sin iver att prova, utforska och upptäcka nya vinregioner. Men så sitter man där med ett riojavin i sitt vinglas en helt vanlig fredagkväll och tänker "Ja, just det! Det här är Rioja! Varför dricker vi inte dessa viner oftare?".
Detta vin uppvisar de typiska kännetecknen för ett vin från Rioja. Vanilj, dill och lite kryddighet i en avrundad och ganska snäll förpackning. För snäll, tyckte vi nog i detta fall.
Ser vid en titt på Systembolagets hemsida att den av vintidskriften Decanter hyllade årgången 2001 av detta vin nu har ersatt årgång 2000. Så snart är det dags för Rioja igen, var så säkra!

3 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR rioja! Och den där i den fula kitschiga flaska har jag läst om på flera ställen på sista tiden. Tror absolut att det är dags att köpa ett eget exemplar. Jag har en dröm om att hitta en rioja som är lika god som Montecillo var i början av 2000-talet...

    SvaraRadera
  2. Just detta vin var ett vin man kunde se hemma hos kompisar när man var i 20-årsåldern, vill jag minnas. Den typiska flaskan är lätt att komma ihåg. Det var aldrig aktuellt att öppna flaskan - vinet var för fint för det.

    /Anders

    SvaraRadera
  3. YES, jag har testat och det var som mitt minne av favoritvinet, eller nästan bättre!!!! Fredagarna framöver är räddade. Nu gäller det bara att laga mat som passar vinet... Tapas, tapas...

    SvaraRadera