torsdag 2 januari 2014

Nyårsafton anno 2013! Avslutades med ett kunskapsspel från NE.

Detta år var vi bortbjudna till våra vänner fam. J på nyårsnatten. Förutom att familjen J. är väldigt trevligt var nöjet extra stort då våra närmaste grannar hade börjat smälla smällare redan under eftermiddagen. Möjligt att grannarna har helkoll på smällarnas bana, men efter påhälsningar av raketer på vår altan vid något nyår - känner vi oss inte alldeles lugna på den fronten.
 
Jag hade hotat med att ta med mig servetter och kvällens damsällskap bröt dem i början av kvällen. Stjärnan heter servettbrytningen.  
Familjen j. hade gjort många väldigt goda snittar - dessa var gjorda på en blandning av västerbottenost och solrosfrön, med en fyllning av getost och en äppleskiva mellan flarnen - mycket gott.
Dessutom hade de snittar med gubbröra och snittar med avocadomousse, de senare toppade med räkor. 
P., E. och jag.
Anders häller upp champagnen, mer om viner och champagne i ett senare inlägg. P. och J. tycks mer fundera på de yngre festdeltagarna...
Champagnen som vi tog till snittarna , tyckte jag, var godare än den vi intog vid 12-slaget - fast det var samma märke. Men det kan ju också vara att man har mer oförstörda smaklökar vid kvällens början.
Anders hade gjort förrätten hemma tidigare under dagen  -hummersoppa. Tack vare jättekastrullen kom den fram till festiviteterna på ett bra sätt. Väldigt god. Ofta står det att man ska sila bort både skal och grönsaker när man ska göra hummer- och kräftsoppa. Vi lägger i grönsakerna att koka då skaldjursskalen har silats bort för att sedan mixa i grönsakerna i soppan - ger matigare soppa. Nu insåg vi att man ha tagit bort fänkålen när den avgett sin smak på soppan - nu fanns den kvar i form av långa trådar. Alternativt att verkligen tärna den i mindre bitar. Men för övrigt, en riktigt god soppa.
De yngre deltagarna har slitit sig från sina lekar.
Snabbt intog de förrätten...
 
... för att sedan skynda åter till TV-spelet.
Huvudrätten fjällröding med puré och andra tillbehör var helt familjen J.s förtjänst. Fisken hade de beställt några dagar tidigare hos fiskhandlaren och hämtade tidigare under dagen.
 
Vi insåg att vi helt enkelt ska göra fler fiskrätter under 2014 - och faktiskt söka oss till färsk fisk istället för frysdiskarna. Rödingen var vara smaksatt av olivolja och citron - så suveränt gott!!!
Arvid råkade höra att det var citron på fisken - då gick den inte att äta. Synd! Han äter annars precis allt - det är apelsin och citron som inte alls fungerar. Mandariner går däremot fint.
Efterrätten hade jag gjort kvällen innan Chokladterrin a la trikolor. receptet kommer om några dagar i en blogg nära dig.
Under kvällen spelade vi vuxna två olika spel - sybariterna (där Anders sopade rent genom sina vinkunskaper - även om jag vann!!!) och, det absolut roligaste spel vi har spelat på länge NE - nationalencyklopedin. spel! När vi pratade om det efteråt visade det sig att både Anders och jag var så inne i spelet att båda kände att vi kunde ta det litet lugnt med att fira in 12-slaget. Jag och P. vann, men jag måste (storsint) tillstå att det var P.s kunskaper som vägde tyngst i vinsten - människan tycks sitta inne med de mest varierade kunskaper: citat från alla tänkbara författare, latinska namnet för vita blodkroppar - mina (imponerande) historiekunskaper stod sig tämligen slätt i sammanhanget!

Tack för en suveränt trevlig kväll! Och god fortsättning på det nya året!

1 kommentar:

  1. Jag rodnar...:-) Stort tack igen för en riktig toppenkväll. /P

    SvaraRadera