torsdag 19 december 2013

Stolsryggarna klädda med Tomteluvor!!!

Jag har under ett tag funderat på att klä stolsryggarna inför jul. Kronor, som de jag har gjort tll barnkalasen känns litet fel i sammanhanget. Så ett tu tre slog det mig - jag ska sy tomteluvor!!!! 
 De blev verkligen riktiga tomteluvor, modell XXXXXXXXXXL
 9 stycken innan hela företaget var till ända. 
 De är 70 centimeter långa. Första 25 centimetrarna är raka sedan går de mot mitten i en triangel.
Då mina stolar är runt 45 centometer breda klippte jag ut dessa så att de vara 48 centimeter breda.  
 Jag hade ett kritvitt ganska tunt tyg till hands - det vek jag flera varv till brättet, eller vad kallar man den vita ringen runt luvan..
 Så var det dags att sy fast dem. 
Postgårdsromantikerna - fenor på att klä stolar...med tomteluvor.
 Tofsen längst ner på luvorna gjorde jag med hjälp av två cirklar i hårdpapp som jag virade garn runt. Jag klippte längs yttre kanten, särade på kartongerna en smula och knöt ett band i mitten, hårt. Innan jag lossade på kartongerna. Och sydde fast bollarna i luvorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar