söndag 15 december 2013

Postgårdsromantikernas Nobelmiddag anno 2013

Eftersom Nobeldagen inföll på en tisdag fick det inte bli en alltför avancerad meny. Vi valde litet småplock:

Meny

Gubbröra på kavring
Skagenröra på rostat vitt bröd
Musselpaj och halstrade pilgrimsmusslor
Blinier med smetana och rom (2 sorter, ena litet finare - dock inte i närheten av Kalix)
 
till detta serverade vi en halv flaska Bollinger
 Stolsryggarna har jag klätt med en av de två olika varianter stolsryggsskydd jag har roat mig åt på sistone, denna har jag döpt till "narren"
 Linneduken är vävd med en Meanderbård runt om - jag är väldigt förtjust i den - dessutom är den närmare tre meter och täcker med det hela bordet.

 Musselpaj

    2 pkt rektangulära smördegsplattor (6 plattor totalt)
    muffinsform för 12 muffins
    1/2 squash, tärnad
    1 gul lök, finhackad
    3 finhackad vitlökskryddor
    1 burk musslor
    1 ägg
    2,5 dl creme fraiche
    1/2 tsk salt
Sätt ugnen på 200 grader. Pensla muffinsformarna med olja. Dela smördegsplattarna i två delar och klä de smorda muffinsformarna med varsin platta. Fördela squashtärningarna, gul- och vitlökshacket och musslorna jämnt i de smördegsklädda formarna. Vispa samman ägget med creme fraichen och saltet och klicka ut det jämnt över pajerna. Grädda mitt i ugnen i cika 20-25 minuter. Serveras med halstrade pilgrimsmusslor-
 

 Vi hade egna nobelpris att dela ut: Både Arvid och Sigrids läskunskaper har rasslat till ordentligt under hösten. Arvid läser nu mer eller mindre som en vuxen. Sigrid ljudar fortfarande alla bokstäver i ord längre än tre bokstäver (de trebokstaviga tar hon utan problem) innan hon läser hela ordet. Men hon är ju bara fem åt. Jättekul.
 Riktigt mysigt hade vi....
...innan morgondagen gjorde sig påmind.

2 kommentarer:

  1. Vad gott! De år när andan faller på brukar vi försöka ha lite Nobelmys hemma.

    SvaraRadera
  2. Det är roligt att göra något litet extra mellan varven. Lena

    SvaraRadera