fredag 4 oktober 2013

Servettbrytning: Rosen

Den här servettbrytningen var faktiskt svårare än jag hade väntat mig. Det tog mig två dagar att klura ut (visserligen gjorde jag litet annat under dessa dagar MEN det tog en hel del tid i anspråk).
Jag kan tänka mig att det rör sig om origami som har översatts till servettbrytning.

Rosen

Först vek jag veck i båda diagonalerna och längs långsidorna på servetten, varefter jag vecklade tillbaka servetten efter varje. Detta behövs inte, men underlättar fortsättningen betydligt.
Vik alla fyra hörn mot mitten.
Vänd servetten.
Vik in alla fyra nya hörn som trianglar längs med diagonalen med sin topp i nästa hörn. Vik in hörnen motsols.
Sista hörnvikningen får du vika omlott, eller som man gör då man viker in sista hörnet då man ska försluta en kartong.
Nu ska en mindre kvadrat ha uppstått. På kvadraten ska man kunna se hur servettens kanter bildar en fyrkant på ovansidan av kvadraten.
 Lyft upp en av dessa lösa hörn, och vik det så att servettens kanter kommer följer spetsens utsida.
Det underlättar som du samtidigt försöker få kanterna i servettens mitt att bli 90 gradiga mot mitten - då följer det att de yttre spetsarna får rätt vinkel.
Arbeta motsols tills alla lösa hörn har vikts om till spetsigare kanter med en lös kvadrat i mitten av servetten.
Vik in de fyra lösa kanterna under varandra.
Vik upp de fyra inre kvadraterna.
Vik ut trianglarna som bildats på servettens undersida.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar