lördag 24 augusti 2013

Kycklinggryta med japanska förtecken och omklädning av en soffa!

Anders började jobba redan förra veckan. Jag och barnen var lediga än en vecka. Vi har länge funderat på att köpa en ny soffa till allrummet då tyget där man sitter i var gamla Carl Malmstensoffa har remsats sönder totalt.
 
Samtidigt är den fortfarande väldigt skön att sitta i. Dessutom har, i synnerhet kanske Sigrid, kompisar som gärna hoppar i soffan. Varför inte klä om vår gamla fina? Jag köpte ett kraftigt, men piggt tyg bara för sittdelen - det kändes för omfattande att klä om hela soffan.
 
 Dessutom är övriga soffan i skapligt skick. Här har jag fäst tyget med kraftig nål och tråd. Jag sparade den gamla bården som jag ska täcka den grova tråden med längs hela sidan. Jättesnyggt (och mycket snyggare än innan).
Under veckan testade jag även litet nya recept - vissa enligt bok, andra mer på frihand...
Kycklinggryta med japanska förtecken
1 kg kycklingfiléer, tärnade
2 dl teriyakisås att marinera dem i.
3 msk sesamolja att fräsa allt i.
1 kg fryst påse med wokade grönsaker
1 burk minimajs
1 burk bambuskott
1 burk skalade kastanjer
1 dl teriyakisås
Låt kycklingsfilétärningarna dra någon timme i teriyakisåsen. Fräs dem sedan i sesamoljan. Rör ner övriga ingredienser och låt puttra tills kycklingen är klar. Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar