söndag 23 juni 2013

20 år gammal vit rioja och 12 år gammal röd rioja

Gamla viner från Rioja i Spanien med tydlig oxiderad profil. Kan det vara något? Ja, om ni frågar mig. Inte alls, enligt Lena.
Friska vita viner är kanske det som är godast nu under den här tiden på året.
Men samtidigt som jag uppskattar dessa viner är jag väldigt svag för ekbehandlade viner med tydlig vaniljkaraktär. Som i dessa båda riojor där den gamla och ursprungliga stilen har bevarats.
Viña Tondonia Reserva 2001, Rioja, Spanien, nr 99164, 299 kr
Klassisk röd rioja med jordgubbar, läder, kryddor och vanilj. Lång eftersmak som sakta ebbar ut.
Detta vin räknas mer som klassisk rioja till skillnad mot modern rioja där frukten märks mer. Då med lite mindre av vanilj.
Viña Tondonia Reserva Blanco 1993, Rioja, Spanien, nr 99168, 299 kr
Det här vinet är mer originellt. Gammalt med tydlig karaktär av nästan bruna äpplen och smör (härsket smör, enligt Lena). Vanilj, nötter och kryddor. Lång vaniljtonad eftersmak.
Om man ber folk beskriva detta vin tror jag att många nyanser uteblir. Antingen gillar man det eller så gillar man det inte. Det finns inte så många mellanlägen. Och ja, jag tillhör själv skaran som gillar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar