söndag 17 mars 2013

Rättelse av förra helgens recept på lax & pilgrimsmusselfärserad sjötunga

 
Jag tog mig friheten och skrev förra veckans recept som det "kunde tänkas ha gjorts" inte helt korrekt med andra ord, även om jag är övertygad om att det skulle smaka helt suveränt. Syrran sände mig receptet, men då jag kunde inte öppna det tänkte att jag väl kunde ana på ett ungefär, så några dagar senare gick meddelandet innehållande receptet utmärkt att öppna. Här kommer det korrekta.

Lax och pilgrimsmusselfärserad sjötunga med Champagnesås

8 enkelfiléer rödtunga beroende på stl
200 g laxfilé
4 st scallops (+ ev 50-70 g kungskrabba)
4 msk grädde (ev. mindre. Ska inte bli för löst)
1 tsk timjan
Salt  och peppar
1-2 dl Champagne eller vitt torrt vin
1-2 dl grädde
Ev. Maizenaredning

1. Hacka laxen och pilgrimsmusslorna fint, alternativt mixa försiktigt i matberedare, blanda med grädde till en lagom krämig konsistens, timjan och smaka av med salt och peppar.
2. Lägg upp fiskfiléerna på en skärbräda och bred ett lager smet på varje filé. Låt en bit i början av filén vara utan smet så det blir lättare att rulla ihop den.
3. Rulla ihop till snygga rullar och ställ dem i en form, inte allt för stor, och häll Champagne eller vin runtom.
4. Grädda av i ugnen på 175 grader C. i ca 15 minuter.
5. Häll av vätskan och koka ihop med grädden, red eventuellt av med maizenaredning om så behövs.
6. Servera med kokt potatis, gärna pressad och gröna bönor eller sparris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar