lördag 30 mars 2013

Påskdukning, äggjakt och påskkärringar...

Skärtorsdag. Anders och Sigrids påsklov har börjat medan Arvid och jag varvade ner med en halvdag.  Medan Anders lagade maten passade jag på att duka - ljusgult och lila kändes vackert och vårigt.
 Servettbrytningen babuscha eller påskkärringen har presenterats i en blogg nära dig vid ett tidigare tillfälle.
Jag har fallit tungt för jugend/art nouveau. Dessa ljusstakar var helt oemotståndliga... 
Vår ena salongsgrupp har sett sliten ut ett längre tag nu - men de är så sköna. Till sist såg vi ändå slaget förlorat och införskaffade en ny grupp. Totalt åtta delar  i rokokostil från tidigt 1900-tal. Väldigt sköna och stadiga fast de ser så skira och tunna ut. Men det var inte därför jag lade in bilden. Ser ni äggen? Under bordet? I väntan på att vi kunde skrämma upp grannskapet som häxor, passade vi på att ha en äggjakt.
I soffan kunde fler ägg skönjas.... 
 Sedan var det dags för familjens lilla påskhäxa och trollkarl att osäkra området. I synnerhet Arvid tycker nästan inte om något godis - bara choklad, men vi byteshandlade då de kom hem.
De gick bara till två hus - sedan tyckte de att det räckte - det var mer själva grejen att få klä ut sig och gå runt, än att införskaffa godis som var deras riktiga mål tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar