söndag 17 februari 2013

Alla hjärtans dag och superenkel tortellinigryta i ugnen

Så var det dags för Alla hjärtans dag/Valentindagen! Eftersom bordet under de senaste  2-3 åren har dignat av hjärtan utstansade ur olika material var det kul att vara litet annorlunda detta år...Inte ett utstansat hjärta på hela bordet...
Dessutom hade både Anders och jag smygit omkring i blomsteraffärer för att införskaffa rosenbuketter...
Med olika utseenden. Jag hade köpt min på affär nära mitt jobb dagen innan. Denna gömde jag för att ställa fram på morgonen 14 februari innan jag lämnade hemmet. Litet förvånad blev jag på eftermiddagen samma dag då en bukett hängde på dörren då jag kom hem. Denna hade Anders införskaffat för hemleverans. Jag blev varm i hela kroppen - vilken romantisk man jag har!!!!
Jag och barnen hade inte legat på latsidan beträffande att producera kort. Sigrid hade ritat hjärtan som hon klistrade på en bit rött tyg. Arvid klippte upp två snitt i mitten av sina kort där han klistrade på ett rött hjärta. När man öppnade kortet stack hjärtat ut från kortet. Jag körde ett väl prövat recept - klippa ut halvhjärtan på yttersta delen av papperets båda sidor, sedan klipper man ett snitt nedifrån till halva mitten av ena hjärdelen och uppifrån ner på andra (det finns beskrivningar i denna blogg om samma sak med allt från mumin, hjärtan, kronor och dinosaurier).
Servetterna var brutna som hjärtan. Både duk och servetter gick som omväxling i ljusrosa,
Ljusen var i mörkare nyanser av rosa...
Så till maten. En torsdag i februari är det inte direkt motbjudande att tillaga något som mer eller mindre sköter sig självt. Som denna rätt.

Tortellinigryta

2 finhackade gula lökar
3 finhackade paprikor
2 pkt bakon, klippta i lagom stora bitar.
3 pkt färsk tortellini
3 dl grädde
5 dl creme fraiche
3 msk tomatpure
smör att steka i.

Fräs löken gyllenbrun och fräs sedan i paprika och bakon. Rör ner övriga ingredienser. Blanda ordentligt och ställ in i ugnen (175 grader C.). Låt står i 30-45 minuter eller tills det mesta av vätskan har gått in i tortellinin som har blivit mnuk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar