torsdag 3 januari 2013

Servettbrytning Svanen och nyårsdukning i vitt och silver!

 Länge hade jag kastat långa blickar på en servettbrytning - svanen, som jag hittat i gamla servettbrytarböcker. Vi talar 1800-tal och äldre (därefter blev servettstorlekarna för blygsamma för att det skulle kunna bli så pampiga servettbrytningar). Problemet är att denna servettbrytning kräver stora servetter - och då menar jag verkligen STORA!!!

Så i julklapp köpte Anders och jag julklappar mestadels till oss djälva från den andre - han hade några vinböcker som han verkligen ville ha. Jag hade å min sida förälskat mig i 12 linneservetter från 1880-talet på Linnegalleriet i Vasastan i storleken 75x75 cm. Äntligen!

Svanen

Vik en tredjedel av servetten som ett dragspel. tryck hårt, gärna över natten mellan två böcker.
Vik den andra yttersta tredjedelen över "mellantredjedelen"
Rulla de ytttre sidorna hårt mot mitten ovh forma den som svansens kropp, hals och näbb.
Vik upp fjäderskruden
Efter julens alla mustiga dukningar i mörkgrönt och rött, känns det helt rätt att gå mer mot skira och/eller vita färgskalan. På vita linnedukar i mönstret "treklövern" tronade ljusstakar i nysilver, även de i gammal gustaviansk stil 
.
 I mitten en jugendskål i nysilver med frostade äpplen och mossa som dekoration. Under de vita tallrikarna ligger undertallrikar av tenn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar