fredag 14 december 2012

Servettbrytning: Stjärnasken

För några år sedan lärde jag mig en vikning "stjärnasken" som är jättefin. Kanske litet krånglig (tyckte jag) att komma ihåg alla steg. Sedan har jag gjort den litet då och då. Mitt som det var glömde jag helt bort hur man gick tillväga. Och så tänkte jag hur det kunde vara. Det här är en variant, som ger samma resultat men som är enklare. Stegen ger sig självt lite, tycker jag.

Stjärnasken

Veckla ut servetten och vik den längs båda diagonalerna. Veckla ut.
Vänd servetten och vik den längs mitten på båda sidorna. Veckla ut.
Vik in diagonalerna mellan den främre och den bakre kvadraten som bildats (förvikningarna gör att det blir ganska självklart hur servetten formar sig).
Vik in högra yttre hörnet vinkelrätt mot mitten.
Öppna upp hörnet genom att låta den övre delen av hörnet vikas utåt igen.
Gör likadant med vänstra hörnet.
Vänd på servetten och gör likadant.
Vänd över högra sidans övre del och vik in kanten. Gör på motsvarande sätt på andra sidan.
Vänd på servetten och gör likadant där.
Tryck försiktigt ut "botten" mot en bordskant.
Vik försiktigt ut de fyra stjärnuddarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar