torsdag 8 november 2012

Salmos 2009, nr 73019, 255 kr

Det är någonting med viner från Spanien som jag har svårt att värja mig emot. Visst håller jag, liksom många andra vindrickare, Frankrike som vinland nummer ett. Ingen tvekan om det. Men de spanska vinerna, särskilt då de röda, har en värme som gör att det titt som tätt hamnar spanskt i vinglasen här i Postgården. Lena gillar också de röda. Kanske inte lika mycket som jag gör, men hon gillar dem absolut. Däremot ställer hon sig tveksam till de kraftigt ekade och oxiderade vita vinerna. Tänker då närmast på vita viner från Rioja. Nåväl, jag får ta fram dessa viner vid tillfällen när fler viner ska drickas.
Vinet det ska handla om idag har tidigare varit ett vintips här på vår blogg och heter Salmos 2009. Producent är Miguel Torres och vinetr har nummer 73019 och finns att köpa i beställningssortimentet för 255 kr.
Detta vin kommer från området vid städerna Porrera och El Lloar i Priorat, där Torres har vingårdar och en vinanläggning. Vinet är gjort på 40% garnacha, 40% syrah och 20% carinena. Vinet är smakrikt med en fruktig karaktär. Tycker alltid att viner från Priorat har en rödfruktig framtoning (garnacha) även om denna i det här vint får samsas med mer av mörka bär (syrah). Här finns även lite plommon och ek. Eftersmaken är hyfsat lång och hela vinet känns nyanserat och välbalanserat. Ett återkommande vin hemma hos oss! Mycket gott, mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar