lördag 17 november 2012

Rustik köttgryta med ripasso i glasen

Fredagkväll i mörkaste november och Anders skulle inte komma hem förrän klockan 19. Det kändes som om en värmande köttgryta skulle sitta rätt. Suveränt god om jag får säga det själv. Litet amatörmässigt serverade jag Arvid och Sigrid chips i väntan på maten. Vi brukar aldrig köpa hem chips - jag kan inte sluta knapra när jag väl har börjat, men brukar vanligtvis inte ha problem att inte köpa hem dem. Nå nu hann ju både Arvid och Sigrid bli mätta av chips i väntan på den riktiga maten.

Köttgryta med vita bönor

1 kg högrev, tärnad i 2cm stora bitar (jag frös in köttet litet innan, enklare att tärna)
2 st gula lökar, tärnade
2 vitlöksklyftor, krossade
3 stora morötter, tärnade
1 squash, tärnad
2 msk smör
1 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
2 msk tomatpure
1 dl klippt färsk timjan
1 dl klippt färsk persilja
200 g krossade tomater
saften från 2 apelsiner
6 dl matlagningsvin
6 dl vatten
4 köttbuljongtärningar
400 g kokta vita bönor
Bryn kött och lök i en gryta. Salta och peppra och strö över timjan och persilja. Häll över morätter, squasch, krossade tomater, tomatpuré, vin, vatten och buljongtärningar. Lägg lock på grytan och låt småkoka 1,5 timmar. Tillsätt vita bönor och låt allt bli varmt.
Till detta serverade jag Ripasso från producenten Speri (139 kronor, Venetien, Italien). Anders kommer att skriva mer om detta vin. Men det var ett riktigt gott vin, väl värt sina pengar, hade kunna kosta 100 pix till utan problem - ett riktigt fynd!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar