lördag 6 oktober 2012

Höstdukning och barnpyssel

 

Jag, Arvid och Sigrid var ute och plockade lönnlöv strax före middagen. Dessa strödde vi över linneduken. Servettbrytningen bestod av två linneservetter per person, ena i orange och andra senapsgul. Det hela blev väldigt vackert och effektfullt.
 Sigrid har varit kraftigt förkyld under veckan. Vad barn utvecklas fort. Tidigare upplevde vi att hon sällan hade ork att syssla med samma sak någon längre tid. Nu satt hon mer eller mindre non-stop i 2 dagar och satte indianpärlor (så hette de då jag var liten) på plattor. Väldigt idogt och noggrannt.
 Hon ledsnade aldrig. En annan sak som kan förvåna oss är att hon har så väldigt lätt för att lära sig saker, under perioder då vi inte ens tror att hon lyssnar. Hon kan både räkna till hundra och  obehindrat läsa och skriva stora bokstäver. Detta trots att vi aldrig riktigt har övat ordentligt. Hon hör/ser max en gång sedan sitter det! Jag är jätteimponerad (de brukar ju kanske föräldrar vara oavbrutet då det gäller sina telingar) - hon är ju bara nyss fyllda fyra.
 Ibland går hon på pumpen - senast då hon ville lära sig virka. Då blev hon jättearg (hon har ett ganska hett temperament mellan varven) och låste in sig på toaletten med virknål och garnnystan. Snart kunde jag höra "Ett varv över och så igenom" (så hade jag sagt att man skulle tänka då man lade upp öglorna). "Oj då gick det så lätt då hon fick vara ifred", tänkte jag. Snart kom hon ut, jättenöjd. Med virknålen väl gömd i vad som hade varit ett garnnystan men numera mest påminde om en jätteknut. Vissa saker är svårare än andra.
Då Arvid kom hem från skolan gjorde han ochså pärlplattor, föreställande Stormtroopers, Darth Vader och annat star-wars relaterat! Han är också duktig, men att han har tålamod är inte lika förvånande, det har han alltid haft. 
Men innan det var matdags bar det som sagt ut och plocka löv. Rekommenderas - så vackert! Och så mysigt att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar