torsdag 27 september 2012

Två Guigalviner och lite sauternes därtill....

Vintomas var över på middag en lördag för några veckor sedan. Temat var tänkt att vara något av Guigalkaraktär. Tomas hade med sig ett riktigt fint Guigalvin och en flaska sauternes och vi stod för ett ganska så fint vin signerat Guigal och själva middagen. Ja, Tomas stod för förrätten. (Vad bjöd vi egentligen på? Känns lite snålt när jag nu ser facit i skrift framför mig på skärmen om man jämför med allt sdom Tomas hade med sig. Nåja, vi har hotat med att kontra med en Torresbjudning framöver). Maten kommer i ett senare inlägg. Här följer de tre vinerna.
Château La Tour Blanche 2001 Sauternes, okänt pris
Att det var sauternes kunde anas, även om vi inte dricker söta viner så ofta. Apelsinmarmelad och skal av apelsin som legat någon dag för länge. Tomas berättade att man just i sauternes ofta kan känna saffran och minsann! Visst fanns det saffran där! Fast jag hade nog inte tänkt på det om han inte hade berättat det. Ett riktigt gott vin som tillsammans med anklevern antydde att under den här kvällen skulle goda saker intas.
Guigal Côte-Rotie Brune et Blonde 2004, åtminstone 350 kr
Värdparets bidrag till kvällens viner. Vilket vin! Fylligt, smakrikt och riktigt gott med örter, peppar, gummi, björnbär, lingon och ekvanilj. Guigals viner får ju alltid lära sig vikten av att kunna umgås med ek. Mycket och länge. Men eftersom vinerna har mycket av allt dominerar inte eken som den kan göra i exempelvis vissa spanska rödviner. Vi har två flaskor kvar av detta vin, vilket gör oss lugna inombords.
Guigal Côte-Rotie Château d´Ampuis 1995, åtminstone 850 kr
Tomas bidrag och kvällens dyrgrip. Också detta ett riktigt gott vin, även om Lena och jag föredrog Brune et Blonde. Vanilj, lingon, blåbär, örtkryddor och lite hallon. Lena och jag tyckte att det saknade lite kropp (Vilket drygt värdpar!) men Tomas rankade det här vinet högre än Brune et Blonde. Men som sagt även det här ett mycket gott vin och en vinupplevelse utöver det vanliga.

Tack Tomas för en toppenkväll i vinets tecken!




1 kommentar:

  1. Hallå där och tack för en trevlig middag! Skrev ihop mina intryck på http://vintomas.wordpress.com/2012/09/27/trevinsmiddag-i-postgarden/. Jag var också förvånad över att Ch d'Ampuis inte framstod som "tätare" eller tyngre än Brune et Blonde 04:an; hade det varit den varma årgången 03 eller toppårgången 05 som den "förlorade mot" hade jag mer kunnat förstå det. Nu är kanske inte Ch d'A något verkligt tungt vin (som Guigals Hermitager eller Côte-Rôtie La Landonne), utan kan nog stilmässigt mer en lättare variant av deras mest eleganta topp-Côte-Rôtie La Mouline. Det som fällde avgörandet för mig i poängsättningen var den eleganta doften.

    SvaraRadera