tisdag 18 september 2012

Sommarens möbelinköp

 Under våren ägnade vi en hel del tid åt att fundera ut hur vi ville att nedre våningen skulle se ut. Skorna hade vi på en ganska trist skohylla - kunde man inte gömma skorna? Vi saknade spegel på barnnivå, så om vi kunder förena dessa två önskningar...Nu befinner sig den övervägande delen av familjens skoförråd i ett spegelförsett jugendskåp....
Köksinredningen behövde också utökas och förnyas. Då vi tillbringar övervägande del i köket skulle ett stort köksbord vara av godo...gärna i gustaviansk stil då samtliga medlemmar ÄR väldigt förtjusta i denna möbelstil. Den rombförsedda skänken härrör visserligen från 1800-talet, men själva rombmönstret för tankarna snarare 100 år tidigare...
 Högskåpet är betydligt yngrer, men är i sin karaktär i samma stil som övriga möbler...
Skedhyllan i skåpet gjorde inte saken sämre...
 Egentligen hade vi tänkt avsluta sviten med en nätt musikmöbel att ha under trappan. Dessvärre föll vi som furor för denna, som var för bred för att klämma in på avsedd plats. Vi bytte ut tidigare TV-möbeln istället mot denna tunga praktpjäs. Som tur var hade Anders öga läkt efter operationen, jag hade aldrig orkat lyfta denna en tum även om viljan fanns aldrig så mycket. Lådbärare fick bli mitt kall. Samma sak gällde jugendspegelskåptet ovan. Jag anser mig vara ganska stark, men då riktiga möbelpjäser ska flyttas förmår jag inte ens rucka dem en tum, all heder åt "flyttgubbar".
Numera har vi en bordsmangel i tvättstugan. Så här efteråt kan jag inte förstå hur vi har klarat oss utan. Helt enkelt ovärdelig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar