fredag 24 augusti 2012

Servettbrytning familjen Caps, del 1: Isberget

 I våras var vi på Hallwyllska palatset och tittade på servettbrytningsutställningen. Denna höst (och sannolikt räcker det med råge för material till vårens fredagar också) har jag tänkt beta igenom de servettbrytningar jag tycker mig kunna förstå hur man gör. Jag går igenom dem "familjevis".

Första familjen ut är vad Joan Sallas beskrev som "caps". Och dagens servett "isberget" står i mitten av servetterna ovan.

Isberget

Vik undre 1/3 uppåt.
Vik översta 1/3 av servetten nedåt.
Vik in de yttre smala sidorna mot mitten.
Vik ner det övre högra hörnat och upp det nedre vänstra hörnet mot servettens mitt.
Vik servetten längs "mittlinjen" på servetten, låt den högra triangeln som pekar nedåt hamna på servettens baksida och peka uppåt istället för nedåt.
Fäst servettens yttersta kanter ett halvt varv framåt i servetten, där det går att placera i framförvarande triangel.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Duktig du är på servettbrytning, jag undrar om du kan en brytning som heter Hovsnibben? ska vara en enkel men vacker brytning från 1700 talet?

    Vänligen
    //Susanne
    susanne@thejensen.se

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne!

    Vad glad jag blir! Tack! Visst kan jag den,den finns tyvärr inte på vår blogg (ännu), men är inte helt olik pyramiden http://postgardsromantik.blogspot.se/2010/07/servettbrytning-pyramid.html
    Jag var övernitisk med min servettbrytning i somras att jag har lagt in alla servettbrytningar till i maj NÄSTA ÅR. Dels blir det så trista och otydliga servettbrytarbilder i mörka december och som krionan på verket var jag verkligen igång - jag ville verkligen förstå hur J. Sallas hade brytit servetterna... Jag klämmer in hovsnibben någon annan dag än just fredag. Inom kort. För jag blir verkligen jätteglad om någon frågar.
    //Lena

    SvaraRadera