torsdag 9 augusti 2012

Rödvinsprovning hos svärfar

Två dygn hos svärfär (Lenas pappa, barnens morfar) i vackra Roslagen. Härligt! Vi kan bara luta oss tillbaka och njuta medan svärfar ser till att vi alla har det bra. Han förbereder länge och väl innan vi kommer och vi känner oss alltid välkomna.
En (eller två, snarare) av de fasta punkterna är vinprovningarna. Andra kanske håller upp lådvinet i en snygg karaff. Svärfar gör tvärtom! Det dyra franska vinet hälls upp i en termos från 70-talet. Ganska charmigt, om ni frågar mig.
Följande rödviner serverades den här gången:
Chakana Estate Selection Malbec 2009, Argentina, nr 6664, 105 kr.
Den här kvällen hade jag en tendens att placera de argentinska vinerna i Spanien. Inte helt lyckat, men ett gott betyg till vinerna. Spanska rödviner är ju något jag verkligen uppskattar.
Fruktigt, koncentrerat och mörkbärigt med tydliga ektoner (lerder lätt till Spanien). Ett gott vin.
Xavier Châteauneuf-du-Pape 2009, Frankrike, nr 6267, 219 kr.
Här placerade jag vinet rätt! Rhônedalen. Visserligen ville jag placera det i norra Rhônedalen, men vadå? Det är inte alltid så lätt med de däringa väderstrecken.
Kryddigt och fruktigt med en gummiton som jag lärt mig att förknippa med Rhôneviner.
Lena lite besviken på vinet. Châteauneuf brukar smaka bättre än så här, menade hon.
Tilia Malbec 2010, Argentina, nr 6585, 67 kr.
Ännu ett vin från Argentina. Ännu en malbec. Ännu en felplacering (Spanien) av mig.
Gott, men efter ett tag känner man att detta vin spretar mer än de övriga. Det bildar inte riktigt en harmonisk helhet. Men gott för det ringa priset.

C fick agera bilmekaniker då hans bil fick problem. Men han redde ut det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar