lördag 18 augusti 2012

Inskolning på 6-årsverksamheten och dagis

Arvids och Sigrids egenhändigt komponerade Dinosauriespel
 Efter åtta veckors ledigt kändes det som om det behövdes en lugn start på både sexårsverksamhet och dagis. Så de har varit 2-3 timmar om dagen under gångna veckan. Ganska lagom både för dem och för mig tror jag. De är ju fortfarande så små!!!
Arvid plockar blåbär
 Arvid har ju "blivit stora killen" och ska börja sexårsverksamheten. Lite pirrigt är det, både för honom och för mig. Första dagen var både jag och Sigrid där hela tiden. Strax före lunch satt barnen i en ring och skulle ropas upp, de äldsta barnen först (vi skolade in på fritids veckan före skolan skulle börja). Sigrid tyckte att hennes brors namn aldrig dök upp, varför hon spände ögonen i läraren och sade: "Arvid är också stor och ska också ropas upp." Hans gamla grupp har splittrats upp och de han verkligen känner börjar först veckan därpå. Nå, ganska snart började han lära känna nya, även om det är litet läskigt med allt det nya.
Sigrid plockar blåbär
 Sigrid var inte helt nöjd med att dagis skulle börja igen. Det var tills vi var på väg dit och två av hennes kompisar cyklade förbi. Då blev det annat ljud i luckan... Det är så gulligt att se, på morgnarna är det fyra små tjejer (Sigrid är en av dem) som letar upp varandra på dagis och kramar om varandra som hälsning. Som mamma blir jag varm i hela kroppen av att se detta.
Det var väldigt mysigt.

Jag köpte 10 kg lera i början av sommaren (samma pris som för 2 kg) - så de gäller att passa på medan vi kan vara ute...

Det började med inköp av en liten barndrej...

Sigrid gjorde en drottning, en kung och en bil till dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar