tisdag 31 juli 2012

Brunch - amerikanska pannkakor, croissanter med mera och sightseeing i Uppsala

Det hade blivit morgon. Vi hade sovit ut i våningen vi hade till vårt förfogande i Uppsala och flanerade över till våra värdar och deras iordningställda dignande frukostbord, cirka 20 minuters promenadväg bort.
Vilken service!!!!

En nyhet för oss var croissanter på burk som ska finnas att köpa på Ica. Märket heter Sarah Lees tror jag.
Öppna förpackningen, rulla ut degen, dela den enligt markeringarna, rulla ihop och in i ugnen i 12-15 minuter. Klart!

Postgårdsromantikerna har gjort sig iordning för att kunna intaga en närande frukost...Kaffet var något alldeles extra från en espressobryggare. Bacon fanns också med.

Amerikanska Pannkakor

5 dl vetemjöl, 4 tsk bakpulver, 1 tsk salt, 2 msk strösocker, 2 ägg, 5 dl filmjölk och 1/2 dl smält smör Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ihop ägg, filmjölk och smör i en bunke. Rör ner de torra ingredienserna. Stek ca 10 cm stora pannkakor på medelvärme i smör i en stekpanna. När det börjar bildas bubblor på ovansidan är det dags att vända pannkakan. Servera med lönnsirap, bär och frukt.
Antikaffärer kan man aldrig få för mycket av. Jag hade sagt åt Sigrid och Arvid att de under inga omständigheter fick röra något i affären. Båda var helt med på detta. Vad jag glömde i mina förmaningar var att detta självfallet kom att gälla även oss vuxna. Sigrid sade åt oss: "Mamma nu har jag sagt åt dig en gång och moster E. två gånger, rör ingenting i affären...."
Anders och jag har filosoferat flera gånger över vad som egentligen menas med texten i portalen in till universitetsaulan "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större." Vem är det som avgör vad som är att "tänka rätt"? Känns nästan som om det borde vara tvärtom.

Moster E. berättade om vårens Uppsalasnackis - en byggjobbare hade med sig en kaffekopp upp i glaskupolen. Självfallet tappade han den på glaset. Nu vet man inte riktigt hur man ska få rent den nyss rengjorda glaskupolen från kaffespillet. Jo då ,de syns ordentligt.
Vi passerade Geijergården efter vi hade varit förbi vad som på "min tid" var matematikum (Jag pluggade där). Nu var den tidigare röda färgen vitmålad och jag tror att även instutionen hade bytits ut...
Man kan ana fotografen i glaset. Vi bytte gamla tider mot än äldre. Vi tog oss till evolutionsmuseet som ligger bakom botaniska trädgården.

Anders får inte köra bil ännu, fem veckor efter ögonoperationen - avståndsbedömningen är ännu ej helt intakt.
Man hade några dinosauriemodeller som skulle kunna ge oss en bild av hur de såg ut då det begav sig, han i vänster på bild alltså...

Eftermiddagen avslutades med glass till barnen på en utomhusservering bakom slottet.

3 kommentarer:

  1. Vilken frukost! Jag har också sett de där nätan-färdiga croissanterna på burk, kul idé!

    SvaraRadera
  2. så god brunchen ser ut.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Marja - baka sockerfritt och Hanna: Det var verkligen en rejäl frukost, blir nästan mätt av blotta minnet!//Lena

    SvaraRadera