måndag 11 juni 2012

Sy tronstolar till prinsesskalas och sy kungamantel

 Två dagar före Sigrids barnkalas, på väg till jobbet slog det mig: Skulle jag inte kunna sy något lämpligt attt drapera stolarna med till Sigrid kalas? Tronstolar? Dessutom ville Arvid vara kung med röd mantel på hennes prinsesskalas.
 Här var det litet bråttom, snabbt som attan kastade jag mig iväg till första bästa tygaffär över lunchen och införskaffade vad de hade kvar av ett kraftigt bomullstyg i vinrött.
1,20 meter (1,50 meters bredd) använde jag till Arvids mantel. Resterande (Drygt 2 meter) använde jag till tronstolarna. Jag gjorede en grundmall i papp och klippte ut tyget efter dessa. Det blev riktigt bra om jag får säga det själv!!!
Arvids mantel sydde jag som två våder (så han skulle likna lite Henrik den åttonde av England (smalare och utan att vara förknippad med "divorced-beheaded-died-divorced-beheaded-survived" ...förstås) med en dragsko emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar