tisdag 12 juni 2012

Sigrids fyraårskalas - Barnkalas som ett Prinsesskalas

 Så kom då dagen D för Sigrids prinsesskalas. Hennes första mening då hon vaknat under senaste veckan  har oavkortat varit: Är det mitt kalas idag? Så idag var det dags. Alla inbjudna gäster kunde komma, de är ett helt gäng småflickor som leker väldigt bra i dagisgruppen. Arvid var litet oroad innan över att han kanske skulle tycka det var jobbigt att vara enda pojken. Fem nanosekunder in i festen visade att hans farhågor hade föga med verkligheten att göra - han hade också jätteroligt (och stojade sannolikt värst av dem alla)
 Jag hade ju bakat macarons i alla möjliga färger innan - de matchade dukningens pastelliga färger. Servettbrytningen är "trasdockan". Små pastellfärgade små servetter prydde bordets mitt på den vita duken. Runt på bordet hade jag placeraat prinsessor och egenhändigt gjorda dekorations kronor i guldfärgat och pastelliga färger.
 Jag tappade bort de turkosa macarons, de hittade jag först då kalaset var över...
 Sigrid var så söt - frisyren var "kejsarinnans frisyr" en favorit - hon ser ut som en docka vår lilla prinsessa...Hon var så nöjd med dukningen - en halvtimma före gästerna väntades ville hon sitta på sin plats och bara titta på bordet med alla dess prinsessattiraljer.
 Prinsessorna som dekorerade bordet kom väl till pass....
 Alla såg ut att trivas och ha riktigt roligt...
 Så var det dags att sjunga för Sigrid (snart) fyra år...
 Tårtan hade Sigrid bestämt innan - "den ska se ut som ett slott i lila och rosa." Sagt och gjort...
Så snart alla var mätta tog ganska vilda lekar vid. Anders och jag blev seriöst förvånade över att ett kalas med 6 flickor i 3-4 års åldern (och en sexårig pojke) gick avsevärt mycket vildare till än ett kalas med 12 pojkar i 5-6 årsåldern (och en flicka på 3). (Som vi hade föregående vecka).
 Fru S, tillika mamma till L. (och Arvids kompis H.) hade med sig ansiktsmålningskit. Det kom väl till pass då barnen blev alltför vilda. Om de ville ha ansiktsmålning? Stackars fru S., hade ett digert arbete...
Sedan var det dags för fiskdammen. Godiset var populärt, men än populärare var nog ändå ringarna prydda med någon walt disney prinsessa....

Ett suveränt kalas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar