fredag 1 juni 2012

Servettbrytningar: Lotusblomman, Vattenliljan, Näckrosen

Servetten med fyra vikningar över varandra... Längst upp till vänster tre vikningar över varandra, längst upp till höger en vikning och längst ner fyra gånger...
Dessa servettbrytningar bygger på samma stomme. Ju större servett desto fler nivåer kan man få till och desto maffigare blir servettbrytningen. Mina största servetter är 60 x 60 centimeter, jag tror att den sista vikningen (där man viker servettens kanter fyra gånger mot servettens mitt) skulle bli än vackrare om man hade tillgång till servetter i dubbla storleken. Dessvärre har jag inga sådana, utan får hålla tillgodo med de jag har. Jag är ganska nöjd ändå om jag ska vara ärlig. Lotusblomman, Vattenliljan, Näckrosen
Vik servetten längs med båda diagonalerna (detta för att se var servettens exakta mitt ligger)
Veckla ut.
Vik in alla hörnen mot mitten. Gör om denna procedur 1-4 gånger beroende på hur stor servett du har och hur avancerad servettvikningen kommer att se ut.
Vänd på servetten.
Vik in alla hörn mot servettens mitt.
Böj till hörnen så att de är stadiga. Om du har vikt många varv, böj gärna upp hörnen något.
Dra försiktigt fram flikarna, först de yttersta hörnflikarna och sedan de övriga lager flikar som återfinns på servettens undersida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar